about

Kurssista

Tervetuloa Design Bits -kurssille!

Tämä kurssi on muotoiluun johdatteleva verkkokurssi ei-muotoilijoille: niille, jotka ovat kiinnostuneita siitä, mitä muotoilu on, miten muotoilijat työskentelevät ja miten työskennellä muotoilijoiden kanssa. Kurssin seitsemässä luvussa selvennämme muotoilun perusmääritelmiä, kerromme muotoiluprosessista mallien kautta ja havainnollistamme muotoilun merkitystä teollisuudelle ja yhteiskunnalle.

Esittelemme nykymuotoilun neljä peruspilaria: kestävä kehitys, yhteistyö, innovointi ja johtaminen. Jokaisen luvun lopussa on käytännönläheisiä tehtäviä ja pohdintatehtäviä, joiden avulla pääset kokeilemaan yleisesti käytettyjä muotoilun työkaluja ja ajattelemaan kuin muotoilija. Lisäksi kerromme, mitä mahdollisuuksia sinulla on syventää muotoiluopintoja Aalto-yliopistossa.

Kurssin tavoitteet

Kurssin jälkeen opiskelija:

course-goals-1
Ymmärtää muotoilun arvon ja sen pääasialliset lähestymistavat kestävään kehitykseen, yhteistyöhön, innovointiin ja johtamiseen.
course-goals-2
Tietää muotoilun eri aloista ja ymmärtää, miten muotoilua voidaan soveltaa eri aloille.
course-goals-3
Ymmärtää käyttäjän näkökulman tärkeyden ja tunnistaa muotoilun työkaluja, joiden avulla käyttäjiä voidaan osallistaa projekteihin.
course-goals-4
Osaa kuvailla muotoiluajatteluprosessia, sen vaiheita, tärkeimpiä työkaluja ja menetelmiä.

Keskeiset tiedot

important-details-1
Kurssiin sisältyy 7 lukua. Kussakin luvussa on monivalintakysymyksiä, avoimia tehtäviä ja luvun aiheeseen liittyvää pohdintaa.
important-details-2
Design Bits on Aalto-yliopiston kahden opintopisteen kurssi.
important-details-3
Tekstit ja verkkomateriaalit: 40 t + tehtävät ja pohdinnat: 14 t. Yhteensä: 54 t

Kurssilla navigointi

Kurssilla on kaksi johdattelevaa lukua, joista kannattaa aloittaa:

Luku 01 – Muotoilun merkitys
Luku 02 – Muotoilun perusteita

Kahden johdattelevan luvun jälkeen siirryt lukuihin, joissa esittelemme muotoilun neljä peruspilaria. Voit tehdä luvut haluamassasi järjestyksessä, mutta ne kaikki vaaditaan kurssin suorittamiseksi:

Luku 03 – Peruspilari: Kestävä kehitys
Luku 04 – Peruspilari: Yhteistyö
Luku 05 – Peruspilari: Innovointi
Luku 06 – Peruspilari: Johtaminen

Lopuksi teemme yhteenvetoa::

Luku 07 – Yhteenvetoa

Viimeisen luvun teema on hyvä muotoilu, ja siinä myös tarkastellaan aiemmin tehtyjä tehtäviä ja annetaan palautetta kurssista. ”Opintosi”-osiossa voit ladata pdf-tiedostoja, joiden avulla muistat, mitä olet oppinut kurssilla.

course-structure

Kurssin suorittaminen ja opintopisteiden saaminen:

Getting 2 ECTS credits as an Aalto student:

• • Sinun pitää ilmoittautua kurssille Sisun kautta ennen periodin alkua. Pääset ilmoittautumissivulle napsauttamalla tästä.
  • Sinun pitää suorittaa kurssi loppuun ja lähettää tekemäsi tehtävät ennen kunkin periodin koeviikkoa. Tarkka määräaika on kerrottu MyCourses-työtilassa.
  • Kurssin ohjaaja tarkistaa tehtäväsi ja antaa sinulle arvosanan (hyväksytty/hylätty) periodin lopussa. Jos suoritus on hyväksytty, opintopisteet lisätään Aalto-yliopiston opintosuorituksiisi.

Saadakseen 2 opistopistettä, Aallon ulkopuolisten opiskelijoiden tulee: non-Aalto student:

• You must register for the course via Aalto Open University by napsauttamalla tästä. Please be aware that Aalto Open University charges a 30 euros fee.
  • After registering at Aalto Open University, you must complete the course and submit the activities. When you finish, send an e-mail to designbits@aalto.fi. An official transcript of records will be issued.
  • If you are a high-school student, you don’t need to register at Aalto Open University. You can take the course for free and send an e-mail to designbits@aalto.fi asking for a high-school certificate.

Kurssin tiimi:

Kurssin valvonta: Turkka Keinonen
Course management: Emilija Veselova, Paulo Dziobczenski (2020-2023), Andrea Bandoni (pilot/2020)
Teacher in charge: Emilija Veselova
Sisällön suunnittelu: Paulo Dziobczenski, Molly Balcom Raleigh (pilot/2020)
Verkkosuunnittelu: Olena Mohylna (pilot/2020), Paulo Dziobczenski, Thong Cam
Kuvitukset: Jamini Kavoori (pilot/2020)
Verkkokehitys: Thong Cam, Miranda Kastemaa (pilot/2020)

Kiitokset erityisesti seuraaville:

Adithya Vardarajan